Webb  www.yttermera.se
Förstasidan
Nyheter
Matguide
Matrecept
Krogliv
Berusning
Drinkrecept
Tester
Tävling
Nyhetsnotiser
E-post
Vi har väldigt många besökare i månaden.
Läs mer här.
Medverka på Sveriges största humorsajt. Hjälp till att översätta eller skicka in eget material.
Läs mer här.
Hur du skickar hatbrev och annan viktig information.
Läs mer här.

Studie finner kvinnor som dricker mycket roligare att studera

”Unga kvinnor som dricker två eller tre drinkar i veckan har mindre risk att utveckla högt blodtryck än kvinnor som inte nyttjar alkohol.”

NORRKÖPING. Enligt en ny studie om kvinnlig alkoholkonsumtion och blodtryck, är kvinnor som konsumerar två eller tre drinkar i veckan mycket roligare att forska omkring än kvinnor som inte använder alkohol.

Den här kvinnan minskade risken för att hon skulle få högt blodtryck, och ökade forskarnas intresse för henne, bara genom att konsumera några drinkar.

Ja just ja, rapporten visade också att kvinnor som tar några glas varje vecka är mindre troliga att utveckla högt blodtryck. Eller nåt.

Rapporten, som publicerades i tidningen Internationell Medicin, studerade dryckesvanor och blodtryck bland 7 000 sjuksköterskor i åldrarna 25 till 42 år.

Doktor Niklas Malm, som ledde studien för Folkhälsorådet, satte rönen i perspektiv. "Alkohol, 7 000 sköterskor, och vi", sade han. "Är det häftigt, eller"?

Malm och hans kollegor (doktor Lars Lind och doktor Erik Ås) medgav att deras första anslag var för att studera saltkonsumtion. Emellertid, efter funderingar, beslöt trion att om man ändrade parametrarna skulle intresset för deras forskning öka dramatiskt.

Ås förklarar: "Vad som hände var detta; ville vi säga: 'Här unga dam, ta lite salt så ska vi se vad som händer,' eller 'Här unga dam, ta en drink så ska vi se vad som händer.'"

"Vi är vetenskapsmän, men vi är inte döda," tillade han.

Faktum är att Ås hade en teori om att det skulle bli mycket större intresse för att studera kvinnors hälsa om alkohol var inblandat. Reaktionen på hans studie verkar bevisa detta, eftersom flera ledande universitet redan säger att de ska försöka verifiera gruppens upptäckter.

Vid Uppsala Universitet, säger epidemiläkaren Per Johansson att hans avdelning är mycket intresserad av att testa Ås slutsats att kvinnor som dricker mer än tio glas alkohol i veckan ökar sin risk att utveckla högt blodtryck med 30 procent. Men viktigare, tillade han, hans stab är helt förstummade över den åtföljande upptäckten att samma kvinnor också var, statistiskt sett, rena knockouterna.

Malm insisterar emellertid på att deras mest värdefulla slutsats var att forskare kan variera den här typen av studie i åratal. "Vi kan testa hur alkohol påverkar blodtrycket hos kvinnliga flygvärdinnor, eller hur alkohol påverkar blodtrycket hos kvinnliga strippor. Vi är så framgångsrika."

Under tiden säger Ås att han jobbar på den här studiens "heliga Graal" - en rapport om hur drickande bland unga kvinnor påverkar drickande bland unga kvinnor. "Vi måste bara fundera ut en statistiskt relevant orsak att göra det," säger han.

Ås reser däremot ragg åt förslaget att forskare även borde studera alkoholeffekterna på unga män. "Herre Gud, vi är väl inte bögar heller," säger han.

Text: SatireWire. Översättning: Helena Flodman. Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Utan tillstånd är eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

Trött på renat och Coca-Cola? Lär dig blanda nya drinkar. Läs mer här.
VARNING! Denna sajt kan komma att innehålla material som möjligtvis kan vara stötande för vissa personer. Om du tror att du kan ta illa upp, vänligen lämna sajten.