Webb  www.yttermera.se
Förstasidan
Nyheter
Recensioner
Jack Handey
Steven Wright
Etikett
Svenska språket
Kolumnister
Politiskt korrekt
Religion
God Jul önskar tant Asta
E-post
Vi har väldigt många besökare i månaden.
Läs mer här.
Medverka på Sveriges största humorsajt. Hjälp till att översätta eller skicka in eget material.
Läs mer här.
Hur du skickar hatbrev och annan viktig information.
Läs mer här.

Grammatik på lätt svenska för invandrare

Uttal
Bokstavskombinationen " ph " uttalas som " f " utom i "aphus", "sophink" och "djävla gaphals" (uttalas "do din jefla gaphalsen").

Substantiv
Substantiv är ord som man kan sätta -djäveln efter. Exempel: snutdjäveln, flaskdjäveln, kärringdjäveln, hunddjäveln.
Undantag: En del ord måste man sätta -helvetet efter i stället. Till exempel heter det inte skoldjäveln utan skolhelvetet. Ibland går det även bra att sätta -fan efter. Till exempel kan man både säga klockdjäveln och klockfan.

Verb
Verb är ord som man kan sätta "utav bara helvete" efter. Exempel: knulla utav bara helvete, supa utav bara helvete, sprang utav bara helvete, slåss utav bara helvete.

Adverb
Adverb är ord som man kan sätta "förbannat alltså" runt. Exempel: springer förbannat fort alltså, åt förbannat noga alltså och har sovit förbannat länge alltså.

Prepositioner
Prepositioner är ganska små ord som man kan sätta mellan ett verb och ett substantiv. Exempel:
Du bara sitta läsa tidningen hela dagen.
Var snäll och tända i lampan.
Pappa sitta soffan och titta framför tv:n.
Hon fimpa bredvid askkoppen ("bredvid" uttalas "bröve").
Jag jobba som diska tallriken.
Det yr i mitt huvudet. (uttalas "jae yri hyvve")
Jag svär vid min mammas grav.
Han tala ord från sej.
Farfar är gammal och har sinnena fulla med bruk.
Förlossningen skedde genom kejsarsnitzel.
Hur mår du till?
Hon hade en ända med förskräckelse.

Imperativ
Imperativ är viktiga ord som man säger när man vill att nån ska göra nånting. Exempel: Stick! Dra åt helvete! Hit med maten! Gå hem å knulla din morsa! Inte snacka dum! Upp med händerna!

Räkneord
Räkneord talar om hur många. Exempel: Jag har tretton bröder. Mamma har elva tänder. Klockan är sju (uttalas "höou")

Adjektiv
Adjektiv är ord som man kan sätta skit- framför. Exempel: skitkåt, skittörstig, skitfull, skitnödig, skitsnygg, skitvarm, skithäftig.

Ackord
Ack-ord är ord som innehåller "ack". Exempel: stackars pack, tjacka lack, strackna, packa macka men särskilt: snacka malackasnack, nacka byracka och hackad kackerlacka.

Ovanstående text är baserad på en äldre och kortare text. Upphovsmannen till denna längre version är tyvärr okänd. Om du känner till ursprungsförfattaren får du gärna höra av dig till redaktionen.

Skicka gärna fler stilövningar till redaktionen.
Läs mer här.
VARNING! Denna sajt kan komma att innehålla material som möjligtvis kan vara stötande för vissa personer. Om du tror att du kan ta illa upp, vänligen lämna sajten.