Webb  www.yttermera.se
Förstasidan
Nyheter
Börja röka
Viktklubb
Viktminskning
Kalorier
Dieter
Träning
Stresshantering
Sjukvård
E-post
Vi har väldigt många besökare i månaden.
Läs mer här.
Medverka på Sveriges största humorsajt. Hjälp till att översätta eller skicka in eget material.
Läs mer här.
Hur du skickar hatbrev och annan viktig information.
Läs mer här.

Ny fetteori sätter överviktsvärld i gungning

LUND. Forskare vid det sista universitet som inte sponsras av en multinationell livsmedelskoncern eller affärskedja har kommit med en arvemässig förklaring till det växande problemet med övervikt i västvärlden.

"Det visade sig", sade en nervös kille i vetskap om att han när som helst kommer att sparkas, "att det fanns ett betydande samband mellan att äta mycket och att gå upp i vikt. Säkert krävs mer forskning innan vi kan uttala oss med hundra procents säkerhet, men preliminär forskning visar att det definitivt finns ett samband mellan att ta in mer kalorier än man gör av med och att förvandlas till ett vingligt fläskberg."

Han fortsatte att förklara en stund, men vi hade redan hört nog för att förstå att hela fettperspektivet höll på att flyttas från soffan och till roddmaskinen.

Uppenbarligen hotar den nya teorin att undertrycka den nuvarande uppfattningen om att tjocka har ärvt den egenskapen från sina föräldrar, eller att de har ett kraftigt skelett och därför ingalunda kan stå för sin övervikt. Nya studier har visat att denna egenskap kan hämmas genom att köpa rejäla mängder av kostsamma mediciner från närmaste apotek.

Inte helt oväntat har de nya rönen inneburit ett hån mot dem som förespråkar en hälsosammare livsstil. Informationschefen för livsmedelsföretaget som producerar "Fett och rätt" sade i ett uttalande: "De här kommentarerna är ytterst ohjälpsamma. Att övertyga folk om att de kan styra sin egen vikt kan bara leda till farliga, bisarra bantningssätt, som den gamla ’fem portioner av frukt och grönsaker dagligen’-dieten. Jag fruktar för folks hälsa och för svensk matindustri."

Hans kollega på Jensen-Dahlberg Kolhydrater AB gick ännu längre: "Feta föräldrar får feta barn; det är ett faktum och den rätta dieten för dessa genetiskt överviktiga är pommes frites och minipizzor i form av Disney-figurer, samt stora mängder vispgrädde. De matvarorna motsvarar alla deras behov och innehåller mycket vitaminer och kalcium som mammor vet är ytterst viktigt för en ordentlig tillväxt av skelettet."

Regeringen håller med och har tillbakavisat de nya rönen för att vara "orospridande". Statsminister Göran Persson besvarade igår upprört en väljare som påstått att hans märkbara fettreserver berott på ett starkt intresse för pizzor: "Min far var fet och därför är jag fet", skrek Persson, som endast gjorde uppehåll i sitt svar då han slog till den oförskämde mannen i ansiktet och smaskade på en ofantligt stor kebabrulle.

Text: Alan Roberts (The Rockall Times) Översättning: Seidon Alsaody. Korrekturläsning: Textservice Översättning AB. Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Utan tillstånd är eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

Om du har bestämt dig för att gå ner i vikt.
Läs mer här.
Nu finns det inga ursäkter längre, du kan börja röka redan i morgon! Läs mer här.
VARNING! Denna sajt kan komma att innehålla material som möjligtvis kan vara stötande för vissa personer. Om du tror att du kan ta illa upp, vänligen lämna sajten.